Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivsel og læringsmiljø

Trivsels og læringsmiljø på Flauenskjold skole

Vi ved, børn i god trivsel har et bedre grundlag for at kunne lære, og på Flauenskjol Skole vægter vi elevernes trivsel særdeles højt i hele skoletiden.

Vores ståsted for arbejdet med børns trivsel

Vi tror på, at alle elever har potentiale og ressourcer til at udvikle sig, hvis de er i de rette rammer og får den rette støtte til at udvikle sig og skabe gode relationer. Vi arbejder ud fra den overbevisning, at eleverne udvikler sig i fælleskaber, og derfor er det et hovedfokus for os at skabe gode fællesskaber for alle børn i samarbejde med forældrene. Et barn, der ikke trives i en børnegruppe skal ofte hjælpes i gruppesammenhæng, da børnene omkring barnet også har en betydning for at barnet kan opnå trivsel og succes.

Trivselsundersøgelser.

Hvert år laver klasselærerne en trivselsundersøgelse i klassen via nationaltrivsel.dk. Med udgangspunkt i denne undersøgelse og en dialog med teamet aftales mulige trivselstiltag for klassen eller for elever individuelt. Vi ser undersøgelsen som et øjebliksbillede, men også som elevernes mulighed for at udtrykke sig på skrift, hvis det er svært at italesætte, at man er i mistrivsel.

Trivselsarbejdet skal ses i en sammenhæng.

For at trivselsarbejdet skal kunne lykkes, er det vigtigt, at arbejdet finder sted i den rette sammenhæng. Uanset hvilken baggrund vanskelighederne har, afhænger elevernes fortsatte udvikling og trivsel af den relation, der opstår mellem eleverne og mellem lærerne og eleven. Tilsvarende har samarbejdet mellem skole og hjem også afgørende betydning for barnets trivsel.

Forældresamarbejdet.

Fra første skoledag lægger vi stor vægt på det gode skole-/hjemsamarbejde. Al forskning viser, at børn trives bedst i de klasser, hvor der er et godt samarbejde mellem skole og hjem og mellem forældrene indbyrdes. Vi støtter op om tiltag, der kan styrke fællesskabet omkring en klasse, vejleder i mulige aktiviteter og holder gerne dialogmøder eller oplæg for forældre om deres rolle i at medvirke til god trivsel.

På Flauenskjold Skole opfordrer vi til, at alle skal gøre deres bedste, for at andre har det godt: ’Hvis jeg, som forælder, er med til at sørge for, at andre børn i klassen har det godt, så bliver klassen også god for mit barn at gå i’.

Ved enhver undring eller bekymring rettes henvendelse til sit barns lærer eller til skolens leder, så vi kan hjælpe hurtigst muligt.