Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdiregelsæt

FLAUENSKJOLD SKOLE

Værdiregelsæt

Mission - Hvorfor er vi her?

 

Flauenskjold Skoles hovedopgave er, at give den enkelte elev mulighed for at udvikle sig gennem tilegnelse af viden, indsigt og færdigheder. Målet er, at det enkelte barn opnår selvværd og glæde til aktivt at kunne indgå i forpligtende fællesskaber i et samfund i stadig forandring.

På Flauenskjold Skole skaber vi rammerne for et godt skoleliv og et godt arbejdsmiljø for elever og lærere. Trivsel og fællesskab er i højsædet, og midlet er et tæt og forpligtende samarbejde lærere, elever og forældre imellem.

Vores skole kendetegnes ved traditioner, sammenhold, engagement og aktiv deltagelse i det lokale landsbyliv.

Vision - Hvad vil vi?

 

Flauenskjold Skole vil være en attraktiv skole for elever, forældre og medarbejdere.

Vi vil være kendt og respekteret af borgerne i nærmiljøet og i lærerkredse som en dynamisk skole med tryghed – en skole med fokus på både faglighed og på menneskelig og social udvikling.

Vi vil skabe grundlag for opbakning, engagement og inspiration gennem information, dialog og samarbejde til gavn for skolens fortsatte udvikling.

Værdier - Hvad er vigtigt for os?

Skolens virke bygger på følgende fem grundlæggende værdier:

  • TRYGHED
  • FÆLLESSKAB
  • ANSVARLIGHED
  • ENGAGEMENT
  • LÆRING

 

TRYGHED

Betyder:

  • Nærhed og overskuelighed – et sted, hvor alle kender alle
  • Tillid - børn og voksne fungerer optimalt i tillidsfulde rammer og fællesskaber
  • At blive anerkendt for den man er
  • Traditioner og kontinuitet

Derfor vil vi:

  • Fortsat arbejde på at fremme trivsel og have løbende fokus på vores trivselsplan
  • Have et formaliseret og målrettet samarbejde ved børns overgang fra institution til skole
  • Fremme en god omgangstone

 

FÆLLESSKAB

 

Betyder:

  • At føle samhørighed
  • At støtte op om demokratiske beslutninger
  • At hjælpe hinanden og tage hensyn

 

Derfor vil vi:

  • Opøve eleverne i at tage ansvar for fællesskabet
  • Styrke elevernes evne til at indgå i forpligtende fællesskaber
  • Prioritere et tæt samarbejde mellem elever, medarbejdere og forældre
  • Inddrage forældrenes ressourcer

 

ANSVARLIGHED

 

Betyder:

  • Positive relationer – ledere, medarbejdere, elever og forældre imellem
  • Gensidig respekt
  • At værne om skolens bygninger og inventar
  • At eleverne har medansvar for egen læring
  • At tage hensyn

 

Derfor vil vi:

  • Indgå i dialog om forventninger til hinanden
  • Håndhæve ordensregler
  • Inddrage eleverne i egne målsætninger og evalueringer

 

ENGAGEMENT

 

Betyder:

  • Positive relationer og arbejdsglæde
  • Fornyelse og spændende undervisning
  • Mangfoldighed
  • At have indflydelse på hverdagen
  • At være velforberedt

 

Derfor vil vi:

  • Opfatte forskellighed som en styrke
  • Udnytte de fysiske rammer bedst muligt
  • Give plads til nye tanker og idéer
  • Værne om arbejdsglæden

 

LÆRING

 

Betyder:

  • At både elevers og læreres faglighed og læring udvikles
  • At modellen med teamsamarbejde styrkes og udvikles
  • At it inddrages i undervisningen og i skole-hjem-samarbejdet

 

Derfor vil vi:

  • Arbejde med spændende undervisningsprojekter og praktisk læring
  • Tilrettelægge en undervisning med gode læringsmiljøer, som giver udfordringer for alle
  • Arbejde dynamisk, kreativt og engageret