Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Inspiration til det lærende hjem

Inspiration til det lærende hjem

For at konkretisere dokumentet ”Det lærende hjem” er der her samlet nogle ideer og forslag til, hvad man kan gøre i praksis.

Det vil ikke være muligt at lave en udtømmende liste – og I har sikkert jeres eget og måske bedre bud – men herunder er vores idékatalog til hvordan man skaber ”Det lærende hjem”.

Personlig & social udvikling.

Det er væsentligt, at vi lærer børnene at blive selvstændige, så de på sigt kan klare de udfordringer, de bliver stillet over for i skolen og alle de forskellige fællesskaber og sammenhænge, de kommer til at indgå i i samfundet. Tag tiden til at inddrage børnene i dagligdagens opgaver, lær dem at hjælpe til i familiefællesskabet og snak sammen, mens det sker. Det kunne være:

  • Indkøb, madlavning, bagning og borddækning.
  • Klokken og familiens dagsrytme.
  • Små – eller større – opgaver inde som ude.
  • Husk: ”Den, der laver noget, lærer noget.”

Snak med børnene om det, de oplever og om det, der sker rundt omkring dem. Husk, at der er forskel på, hvad man kan og skal snakke med de yngste og de ældste om.

 

Det kunne være:

  • Kammerater og familie.
  • Skoledagen og fritidsinteresser.
  • Krop og følelser.

 

Lær børnene og de unge mennesker

  • at lave og holde legeaftaler.
  • at acceptere andre mennesker.
  • at kunne se en sag fra flere sider og at kunne mægle i konflikter.
  • at udsætte egne behov og ”passe sin egen butik”.
  • at grine sammen med andre – men ikke ad andre.  at fastholde og færdiggøre en (fritids)aktivitet, som de er startet på.
  • at takle et nederlag, så de kan tænke positivt fremad på trods.