AULA: vores fælles intranet

Baggrunden
Udviklingen af Aula er en del af en fælles aftale fra 2014 mellem KL og Regeringen om et digitalt løft af folkeskolerne. I aftalen indgik det, at alle folkeskoler skulle have et digitalt samarbejds- og kommunikationsværktøj, som understøtter arbejdet på de enkelte skoler. Værktøjet består af to dele: En læringsplatform (MinUddannelse), og en samarbejdsplatform (Aula), som kan bruges til kommunikation og vise alle vigtige informationer om barnet.

Sådan får du adgang
For at få adgang til Aula som forælder eller værge skal man bruge sit UNI-Login eller NemID til både den browserbaserede løsning og til app’en. Det vil dog også blive muligt at benytte sin mobiltelefon og en selvvalgt pinkode eller fingeraftryk, som det blandt andet er kendt fra e-Boks, MobilePay og forskellige apps til banker. Som elev skal man benytte sit UNI-Login til både browserløsningen og app’en.

Samtykker og tilladelser
Når du bruger Aula første gang vil du blive bedt om at tage stilling til samtykker og tilladelser. Det drejer sig fx om der må vises billeder af et barn i Aula.

Almindelige og personfølsomme oplysninger
Af hensyn til sikkerheden i Aula skal man markere, hvis de beskeder man sender indeholder personfølsomme oplysninger, der kan identificere en person. Hvis man sender en besked – fx om et barns helbred – skal beskeden markeres som følsom. Det gør man ved at klikke på knappen ’Marker som følsomt’. Når beskeden er markeret, kan den kun tilgås og læses af personer med tildelte rettigheder. For at få adgang til følsomme personoplysninger i Aula, skal man desuden logge ind med sit NemID eller bruge en app med pinkode eller fingeraftryk.